Ćwiczenia

Zestaw ćwiczeń przygotowawczych I video, prezentacje
Zestaw ćwiczeń przygotowawczych II
Ba Duan Jin („Osiem Kawałków Brokatu”)
Ba Duan Jin („Osiem Kawałków Brokatu”) na siedząco
Zhang Zhuang I („Stojąc jak Drzewo”)
Liu Zi Jue („Sześć Leczących Dźwięków”)
Nazwy sekwencji Długiej Formy Starego Stylu
Nazwy sekwencji taiji z mieczem
Wu Qin Xi („Ćwiczenia Pięciu Zwierząt”) video, prezentacja
Forma układu taiji z krótkim kijem / Nazwy sekwencji taiji z krótkim kijem

„Forma krótkiego kija naszego stylu taiji nie doczekała się jeszcze “oficjalnej’ wersji video, analogicznie to form z szablą czy mieczem w wykonaniu mistrza Deng Shihai. Niemniej, aby ułatwić naukę tej formy, zamieszczamy poniżej link do formy taiji bang wykonanej przez jednego z adeptów naszej szkoły na Tajwanie.

Forma, której uczymy, różni się w paru szczegółach, niemniej są to naprawdę szczegóły – porządek poszczególnych sekwencji formy oraz zasady ich wykonywania pozostają te same, zgodne z zasadami Yangjialaojia taijiquan.

Zestaw Ćwiczen I 2014 – Fundacja Dantian POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

Zestaw Ćwiczeń II 2014 – Fundacja Dantian POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

 

Ba Duan Jin („Osiem Kawałków Brokatu”) – Fundacja Dantian POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

Ba Duan Jin (八段錦; czyt. ba duan dżin; „Osiem Kawałków Brokatu”) jest zestawem ośmiu ćwiczeń dynamicznego qigongu (czyt. czi gongu) o ponad 1000-letniej historii, z których każde usprawnia funkcjonowanie wybranych organów wewnętrznych, a jako kompletny zestaw – całego organizmu.

Ćwiczenia, które określamy mianem qigongu mają w Chinach ponad 4000 lat nieprzerwanej, udokumentowanej historii. Poprzez wzmocnienie i uregulowanie przepływu qi (czyt. czi) – energii życiowej – w organizmie, regularne praktykowanie qigongu wpływa na polepszenie ogólnej kondycji psychofizycznej, mając rozliczne zastosowania zarówno w profilaktyce zdrowotnej, jak i w lecznictwie.

Ba Duan Jin jest wzmiankowane w szeregu tekstach z dynastii Song (960-1279). Późniejsze źródła, zwłaszcza XIX-wieczne, zaczęły przypisywać wynalezienie Ba Duan Jin słynnemu generałowi Yue Fei, żyjącemu w XII wieku, o legendarnej sile i waleczności. Yue Fei miał stworzyć Ba Duan Jin, aby w czasie, kiedy dowodził obroną niegościnnych, północnych granic Chin, utrzymać żołnierzy w nienagannej formie i pełnej gotowości do walki.

Przedstawiona w tej prezentacji podstawowa sekwencja Ośmiu Kawałków Brokatu jest zgodna z przekazem mistrza Lam Kam Chuen. Jest to jedna z najprostszych form Ba Duan Jin, możliwa do wykonania przez większość ludzi w rożnym wieku i kondycji fizycznej, niemniej – wykonywana prawidłowo i regularnie – dostarcza ona szeregu korzyści zdrowotnych, zarówno w sferze fizycznej, jak i mentalnej.

 

Ba Duan Jin („Osiem Kawałków Brokatu”) na siedząco – Fundacja Dantian POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

 

Zhan Zhuang ( I ) – „Stojąc jak Drzewo” – Fundacja Dantian POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

Zhan Zhuang (站樁; czyt. dżan dżuan; „stojąc jak drzewo”, „stojąc jak słup”, tłumaczony również jako „obejmując drzewo / księżyc”) jest systemem ćwiczeń qigongu, w których praktycznie nie ma ruchu zewnętrznego ciała. W tym systemie przyjmuje się zdefiniowaną, stabilną pozycję i utrzymuje ją przez dłuższy czas. Pozycje nie są przypadkowe, a są związane z energetyczną strukturą ciała.

Nie wiadomo nic pewnego o początkach Zhan Zhuang. W najstarszych kronikach taoistycznych są już wzmianki o tym systemie ćwiczeń, a więc ma on przynajmniej 2 500 lat.

Zhan Zhuang jest treningiem klasyfikowanym jako cześć Nei Jia (內家; czyt. nei dżia; “wewnętrzna szkoła”) czyli systemu ćwiczeń tzw. wewnętrznych sztuk walki qigongu, skoncentrowanych na aspektach mentalnych i duchowych pracy z qi (energią wewnętrzną) w przeciwieństwie do tzw. zewnętrznych sztuk walki / qigongu, zajmujących się przede wszystkim sposobami zwiększania sprawności fizycznej.

Tego typu podział na sztuki wewnętrzne i zewnętrzne jest jedynie zgrubnym podziałem klasyfikującym, gdyż wszystkie tradycyjne sztuki walki / qigongu mają zarówno aspekty wewnętrzne, jak i zewnętrzne, których wzajemne proporcje zależą od danego stylu.

Jest wiele pozycji Zhang Zhuang, najczęściej wynikających z różnych form sztuk walki lub qigong’u, których te pozycje są częścią. Najbardziej chyba znaną pozycją Zhan Zhuang jest jedna z pozycji mabu (pozycji jeźdźca) w której ręce tworzą poziome koło (pozycja nazywana często „pozycją trzech kół”).

Przyjmując prawidłowo tę pozycję, aktywizuje się między innymi punkt akupunktury GV14 (dazhui) położony u podstawy karku, który jest jednym z najbardziej efektywnych regulatorów energii yang, będąc punktem, w którym spotykają się wszystkie główne kanały yang organizmu.

 

Liu Zi Jue („Sześć Leczących Dźwięków”) POBIERZ


Pobierz prezentację w formacie PDF

Nazwy sekwencji Yangjialaojia Taijiquan

Pierwsza część: 20 sekwencji
00. Przywitanie i wejście w postawę wuji (wu ji shi)
01. Rozpoczęcie taijiquan (tai ji quan qi shi)
02. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
03. Pojedynczy bat (dan bian)
04. Unieść ramię (ti shou shang shi)
05. Biały żuraw rozpościera skrzydła (bai he liang chi)
06. Omieść lewe kolano i wysłać impuls (zuo lou xi ao bu zhang)
07. Grać na lutni (shou hui pi pa)
08. Omieść kolano i wysłać impuls (lou xi ao bu zhang)
09. Grać na lutni (shou hui pi pa)
10. Omieść lewe kolano i wysłać impuls (zuo lou xi ao bu zhang)
11. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
12. Pozorne zamknięcie (ru feng si bi)
13. Skrzyżować przedramiona (shi zi shou)
14. Zanieść tygrysa w góry (bao hu gui shan)
15. Pojedynczy bat po przekątnej (xie dan bian)
16. Pięść pod łokciem (zhou di chui)
17. Cofać się i odpychać małpę (dao nian hou)
18. Lot ukośny (xie fei shi)
19. Unieść ramię (ti shou shang shi)

Druga część: 25 sekwencji
20. Biały żuraw rozpościera skrzydła (bai he liang chi)
21. Omieść lewe kolano i wysłać impuls (zuo lou xi ao bu zhang)
22. Podnieść igłę z dna morza (hai di zhen)
23. Rozłożyć wachlarz (shan tong bei)
24. Uderzyć wierzchem pieści (pie shen chui)
25. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
26. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
27. Pojedynczy bat (dan bian)
28. Poruszać rękami jak chmurami (yun shou)
29. Pojedynczy bat (dan bian)
30. Głaskać szyję konia (gao tan ma)
31. Uderzyć wierzchem stopy (zuo you fen jiao)
32. Kopnąć piętą (deng jiao)
33. Omieść kolano i wysłać impuls (lou xi ao bu zhang)
34. Wyprowadzić cios w dół (zai chui)
35. Uderzyć wierzchem pieści (pie shen chui)
36. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
37. Podwójnie uderzyć czubkiem stopy (er qi jiao)
38. Uderzyć tygrysa pięściami (da hu shi)
39. Kopnąć piętą (deng jiao)
40. Uderzyć przeciwnika w uszy (shuang feng guan er)
41. Kopnąć piętą (deng jiao)
42. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
43. Pozorne zamknięcie (ru feng si bi)
44. Skrzyżować przedramiona (shi zi shou)

Trzecia część: 15 sekwencji
45. Zanieść tygrysa w góry (bao hu gui shan)
46. Pojedynczy bat po przekątnej (xie dan bian)
47. Dziki koń rozpościera grzywę (ye ma feng zong)
48. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
49. Pojedynczy bat (dan bian)
50. Jaspisowa dziewczyna rzuca czółenko tkackie (yu nu chuan suo)
51. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
52. Pojedynczy bat (dan bian)
53. Poruszać rękami jak chmurami (yun shou)
54. Pojedynczy bat (dan bian)
55. Pełzający wąż (she shen xia shi)
56. Złoty bażant stoi na jednej nodze (jin ji du li)
57. Cofać się i odpychać małpę (dao nian hou)
58. Lot ukośny (xie fei shi)
59. Unieść ramię (ti shou shang shi)

Czwarta część: 24 sekwencje
60. Biały żuraw rozpościera skrzydła (bai he liang chi)
61. Omieść lewe kolano i wysłać impuls (zuo lou xi ao bu zhang)
62. Podnieść igłę z dna morza (hai di zhen)
63. Rozłożyć wachlarz (shan tong bei)
64. Biały wąż wysuwa język (bai she tu xin)
65. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
66. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
67. Pojedynczy bat (dan bian)
68. Poruszać rękami jak chmurami (yun shou)
69. Pojedynczy bat (dan bian)
70. Głaskać szyję konia (gao tan ma)
71. Proste zamiatanie lotosowe (dan bai lian)
72. Zadać cios pięścią w podbrzusze przeciwnika (zhi dang chui)
73. Chwycić ptaka za ogon (lan que wei)
74. Pojedynczy bat (dan bian)
75. Pełzający wąż (she shen xia shi)
76. Wykrok tworząc siedem gwiazd (shang bu qi xing)
77. Cofnąć się o krok aby dosiąść okrakiem tygrysa (tui bu kua hu)
78. Podwójne zamiatanie lotosowe (shuang bai lian)
79. Strzelać z łuku do tygrysa (wang gong she hu)
80. Odchylić, sparować i zadać cios pięścią (ban lan chui)
81. Pozorne zamknięcie (ru feng si bi)
82. Skrzyżować przedramiona (shi zi shou)
83. Powrót do postawy wuji (he tai ji)

Nazwy sekwencji taiji z krótkim kijem

Część pierwsza

01. Postawa wuji taiji bang
02. Zielony smok wychodzi z wody
03. Wusong uderza tygrysa
04. Ściąć drzewo cynamonowe i popatrzeć na księżyc
05. Złoty bawół upada na ziemię
06. Odwracający się boa
07. Dziki tygrys rzuca się na barana
08. Wirowanie płatków śniegu
09. Wusong uderza tygrysa
10. Ściąć drzewo cynamonowe i popatrzeć na księżyc
11. Złoty bawół upada na ziemię
12. Odwracający się boa
13. Dziki tygrys rzuca się na barana
14. Wirowanie płatków śniegu
15. Czarny smok kołysze ogonem
16. Karuzela gwiazd
17. Erlang niesie górę na barkach
18. Wystrzelić się ku niebu i upaść na ziemię
19. Karp przeskakuje bramę smoka
20. Rozbić górę Hua Shan
21. Luohan uderza dzwon sercem dzwonu
22. Korzenie starego drzewa rozprzestrzeniają się

Część druga
23. Demon nocy brodzi w morzu
24. Wóz stacza się do doliny
25. Pchnąć okno i kontemplować księżyc
26. Zaprowadzić konia do stajni
27. Wicher zmiata liście
28. Dzika gęś ląduje na mieliźnie
29. Wykorzystać górę i otworzyć drogi
30. Odkurzyć papierowe okna
31. Złoty bażant stoi na jednej nodze
32. Zerwanie się wiatru i wrzenie chmur
33. Młoda jaskółka wraca do gniazda
34. Wąż wychodzi ze swojej jamy
35. Litieguai trenuje sztuki walki
36. Złoty pas owija się wokół talii
37. Wiatr omiata wielką ziemię
38. Tygrysy machają ogonami
39. Ważka kłuje powierzchnię wody
40. Odwrócić się w siodle, aby strzelić z łuku do dzikiej gęsi
41. Tornado na suchej ziemi
42. Wiatr zmiata kwiaty śliwy
43. Powrót do postawy wuji z krótkim kijem

Nazwy sekwencji taiji z mieczem

00. Pozdrowienie z mieczem
01. Postawa wuji z mieczem
02. Trzy pierścienie otaczają księżyc
03. Wielki Kui Xing
04. Jaskółka muska powierzchnię jeziora
05. Ciągnąć w prawo i w lewo
06. Mały Kui Xing
07. Osa wchodzi do swojej komórki
08. Zwinny kot rzuca się na mysz
09. Feniks daje trzy znaki głową
10. Młoda jaskółka wraca do gniazda
11. Feniks rozkłada skrzydła
12. Posuwać się do przodu jak wir
13. Mały Kui Xing
14. Cofać się jak wir
15. Łowić wędką
16. Rozchylać trawy w poszukiwaniu węża
17. Wypuścić ptaki w lesie
18. Czarny smok kołysze ogonem
19. Wiatr zwija liście nenufaru
20. Lew potrząsa grzywą
21. Cofający się tygrys pieści swój łeb
22. Dziki koń przeskakuje bród
23. Kadzidło do nieba
24. Zatrzymać konia przed urwiskiem
25. Kompas wskazuje południe
26. Odkurzyć papierowe okna
27. Idący do przodu tygrys pieści swój łeb
28. Wielki Kui Xing
29. Pchać barkę z prądem
30. Spadająca gwiazda podąża za księżycem
31. Niebiański koń przelatuje nad wodospadem
32. Podnieść połę zasłony
33. Ruszające się koła
34. Jaskółka dziobie błoto
35. Ptak Rok rozkłada skrzydła
36. Łowić księżyc w głębinach
37. Demon nocy brodzi w morzu
38. Nosorożec patrzy na księżyc
39. Mierzyć do dzikiej kaczki
40. Zielony smok pokazuje szpony
41. Feniks rozkłada skrzydła
42. Posuwać się do przodu z przechwytywaniem na prawo i lewo
43. Biała małpa podaje owoce
44. Miecz jak spadające płatki kwiatów
45. Piękna dziewczyna rzuca czółenko
46. Biały tygrys macha ogonem
47. Karp przeskakuje bramę smoka
48. Nieśmiertelny wskazuje drogę
49. Czarny smok owija się wokół kolumny
50. Wiatr zmiata kwiaty wiśni
51. Prezentować tabliczkę cesarzowi
52. Powrót do postawy wuji z mieczem